Pages

Thursday, April 12, 2012

azab tadmir dan azab tazkir


Perkongsian oleh Ustaz Wan Ali Akbar.

Pada pukul 4.30 petang tadi, berlakunya gempa bumi. Ekoran itu, ada amaran tsunami dikeluarkan. Peristiwa yang dasyat seperti ini bukan sekali berlaku, bahkan ia pernah berlaku banyak kali sebelum ini. Mungkin ini antara azab yang diturunkan oleh Allah swt untuk hamba-Nya.

Menurut Ibn Qayyim al-Jauzi, terdapat 2 jenis azab diturunkan oleh Allah swt, iaitu; azab tadmir dan azab tazkir. Azab tadmir, diturunkan Allah swt untuk membinasakan. Seperti yang berlaku kepada umat-umat sebelum kedatangan Rasulullah saw, seperti persitiwa bah besar, ancaman dari tentera Allah berbentuk binatang seperti katak, belalang dll dan banyak lagi azab. Azab ini diturunkan, tiada lagi penyelesalan dan keinsafan diterima daripada mangsanya. Ia memang menghukum. Setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah swt kerana tidak diturunkan azab ini kepada kita. Ribuan terima kasih kepada Rasulullah saw yang telah berdoa kepada Allah swt untuk tidak menurunkan azab seperti ini kepada kita.

Azab yang kedua, iaitu azab tazkir, diturunkan oleh Allah swt untuk memperingatkan manusia. Ini lah azab yang sentiasa menimpa kita, walau dalam apa jua skala; kecil, sederhana atau besar. Ia mungkin memberi peringatan kepada mangsa azab, mungkin juga kepada orang yang menyaksikan azab tersebut.

Biasanya, apabila azab sebegini tertimpa ke atas sesetengah bangsa atau tempat, manusia akan bercakap, apakah dosa yang mereka lakukan. Ya!! Dosa yang mereka lakukan itu, tidak kurang pentingnya untuk kita bicarakan supaya kita dapat menghindari dosa yang serupa. Namun, adalah lebih penting untuk kita sendiri menghisab diri kita, untuk meninggalkan segala bentuk perbuatan yang kita lakukan, yang dimaklumi melanggar syariat Allah swt. Takut-takut, kita juga akan ditimpa azab tazkir.

Moga kita semua terhindar daripada dosa kepada Allah, dan diberi syafaat oleh Rasulullah swt di akhirat, serta dapat melintasi titian sirat dengan kepantasan seperti kilat. Allah'alam.

1 comment:

LydSunshine said...

Baru la akak tau 2 jenis azab ni. Tazkir tu macam tazkirah la kan?

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...