Pages

Sunday, January 29, 2012

Adab duduk di dalam majlis




Al Mujaadalah (Perbantahan)


Surat Al Mujadalah ayat 11:
al mujadalah ayat 11Hai orang-orang beriman apabila kamu dikatakan kepadamu: “Berlapang-lapanglah dalam majlis”, Maka lapangkanlah niscaya Allah akan memberi kelapangan untukmu. dan apabila dikatakan: “Berdirilah kamu”, Maka berdirilah, niscaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat. dan Allah Maha mengetahui apa yang kamu kerjakan.(Al Mujadalah 11)
Asbabun Nuzul (sebab turunnya) ayat 11 surat Al Mujadalah:
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa apabila ada orang yang baru datang ke majlis Rasulullah, para sahabat tidak mau memberikan tempat duduk di sisi Rasulullah. Maka turunlah ayat ini (58:11) sebagai perintah untuk memberikan tempat kepada orang yang  baru datang. (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir dari Qotadah)

Dalam riwayat lain dikemukakan bahwa ayat 11 ini turun pada hari Jum’at, di saat pahlawan-pahlawan Badr datang ke tempat pertemuan yg penuh sesak. Orang-orang tidak memberi tempat kpd yg baru datang itu, sehingga terpaksa berdiri. Rasulullah menyuruh mereka berdiri, dan tamu-tamu itu (Pahlawan Badar) disuruh duduk di tempat mereka. Orang-orang yg disuruh pindah tempat itu merasa tersinggung perasaannya. Ayat ini (ayat 11) turun sbg perintah kpd kaum mu’minin untuk mentaati perintah Rasulullah dan memberikan kesempatan duduk kpd sesama mu’min.

Boleh juga di aplikasikan dalam pengangkutan awam seperti bas, lrt dan sebagainya. Berilah tempat kepada orang yang lebih memerlukan antaranya orang tua, ibu mengandung dan kanak2. Secara tidak langsung dapat mewujudkan sikap perihatin dalam diri dan menghakis rasa mementingkan diri sendiri.
Jangan buat-buat tidur ye ...

No comments:

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...